Google grupy odbiorców i prywatność

Personalizacja reklam zostanie zastąpiona w końcu przez kierowanie grupowe przy użyciu algorytmu do przypisywania osób do kohort opartych na zainteresowaniach?

Idąc za przykładem Safari i Firefox, w styczniu tego roku firma Google ogłosiła koniec obsługi plików cookie innych firm w przeglądarce Chrome do 2022 r. Jednocześnie Google zaczyna promować „Privacy sandbox” w celu opracowania nowych, przyjaznych dla prywatności metod kierowania na odbiorców, które nie opierają się na unikalnych identyfikatorach ani indywidualnym śledzeniu w wielu witrynach i oferuje personalizację + anonimowość w jednym.

Innowacyjnym podejściem ze strony Google jest kierowanie na grupy. Google opublikowało ostatnio wyniki wstępnego badania testującego wykorzystanie kohort odbiorców – osób o podobnej historii przeglądania i zainteresowaniach, które mogą być celem grupowym, a nie indywidualnym. Na podstawie interfejsu API Google było w stanie wykazać, że kierowanie na kohorty oparte na zainteresowaniach przyniosłoby znacznie lepsze wyniki niż losowe grupowanie użytkowników.

google cohorts

Źródło: Google – „Evaluation of Cohort Algorithms for the FLoC API” (2020)
Link do źródła TUTAJ.

Grupowanie internautów w grupy, hipotetycznie chroni ich prywatność. Występuje jednak problem w zakresie precyzji targetowania. Google tak przedstawia ten dylemat:

Algorytm przypisywania kohort [A] przedstawia nam kompromis związany z użytecznością prywatności: im więcej użytkowników korzysta ze wspólnej grupy, tym trudniej jest wykorzystać ten sygnał do określenia zachowania poszczególnych użytkowników z całej sieci. Z drugiej strony istnieje większe prawdopodobieństwo, że duża kohorta będzie miała zróżnicowaną grupę użytkowników, co utrudni wykorzystanie tych informacji do precyzyjnej personalizacji reklam. Idealne przypisanie kohort to takie, które generuje kohort poprzez grupowanie dużej liczby użytkowników zainteresowanych podobnymi tematami.

Ludzie byliby przypisywani do kohort na podstawie ich zachowania podczas przeglądania. Wyzwaniem jest tworzenie grup, które są wystarczająco duże (dla prywatności), ale nie zbyt ogólne – ile wspólnych punktów styku jest potrzebnych, aby kohorta miała znaczenie i była skuteczna?

Źródło: Search Engine Land

TAGI

googlegoogle ads reklamareklama