Google Analytics 4 – co powinieneś wiedzieć już dziś, żeby nie tracić danych?
Nowa wersja Google Analytics
Popularny Universal Analytics odchodzi do lamusa z datą 1 lipca 2023 roku. Nowy GA4 zastąpi uwielbianą przez wielu marketingowców wersję UA, a dane przestaną być zbierane i pokazywane w tabelach i na wykresach.
Myślisz, że masz sporo czasu na wdrożenie nowej wersji? Uważaj – jest haczyk….
Jeżeli porównujesz dane YOY (rok do roku) – optymalnie gdybyś już TERAZ miał utworzoną i skonfigurowaną usługę GA4, która równolegle z UA, będzie gromadziła dane dotyczące użytkowników i zdarzeń oraz zapełniała Twoje listy remarketingowe. Dzięki temu, gdy usługa Universal Analytics zostanie wycofana, nie stracisz historycznych statystyk niezbędnych do mierzenia uzyskanych rezultatów.
Różnice między GA4 i UA
Zastosowanie różnych modeli analitycznych, skutkuje tym, że niektóre statystyki będą się od siebie różniły w obu systemach. Najszybciej drobne rozbieżności zauważysz w pomiarze ruchu na stronie: liczby sesji i ilości aktywnych użytkowników. To dlatego, że cały mechanizm zbierania danych w GA4 opiera się na zdarzeniach, a nie jak w przypadku UA na działaniach. Wielu odbiorcom UA, w nowej wersji może brakować współczynnika odrzuceń, który w GA4 został zastąpiony przez parametr „sesje z zaangażowaniem”. W GA4 nie ma też możliwości tworzenia widoków i filtrowania danych. Zamiast tego w GA4 możesz używać centrum analiz lub funkcji segmentacji, aby zawęzić dane, które chcesz śledzić i analizować.
Korzyści z wdrożenia GA4
Niech przytoczone różnice pomiędzy obiema wersjami nie budzą Twoich obaw. Zmiany często początkowo są trudne do przyjęcia, jednak z czasem przynoszą wiele korzyści. Jesteśmy przekonani, że tak właśnie będzie z nową usługą Google Analytics 4. Dzięki zastosowaniu bardziej elastycznego i uniwersalnego schematu gromadzenia danych, wdrożenie GA4 może przynieść liczne korzyści tj.
- Większa zrozumiałość danych: schemat Google Analytics 4 jest bardziej zrozumiały, ponieważ każdy parametr ma nazwę odpowiadającą jego konkretnej funkcji.
- Większa dokładność zliczania danych związanych z użytkownikami: nowy model zbierania metryk w GA4 lepiej odzwierciedla rzeczywisty ruch na stronie oraz działania jakie użytkownicy na niej podejmują.
- Większa przejrzystość tworzenia raportów: nowy interfejs GA4 jest dużo bardziej elastyczny w kwestii tworzenia i wyświetlania raportów, co daje możliwość ich personalizacji w zależności od typu i etapu rozwoju biznesu oraz pozwala lepiej identyfikować proces zakupowy klientów.
- Mechanizm uczenia maszynowego (Machine Learning): nowa funkcja w GA4, oparta o tzw. metryki predykcyjne, która umożliwia przewidywanie przyszłych zachowań naszych klientów (np. skłonność do zrobienia zakupów w ciągu kolejnych 7-14 dni lub prawdopodobieństwo zakupu większego wolumenu produktów/usług).
- Dostęp do Big Query – dostęp do bazy danych Google Analytics i możliwość wizualizacji i wymiany danych pomiędzy innymi programami (np. z bazą CRM, Tabeau)
Wdrożenie i konfiguracja GA4
Konfiguracja nowego GA4 może być w różnym stopniu skomplikowana. Zależne jest to m.in. od tego jaki biznes prowadzisz oraz na jakim oprogramowaniu postawiona została Twoja strona internetowa lub sklep. W każdym przypadku, po utworzeniu usługi GA4 należy sprawdzić poprawność jej ustawień, zaktualizować tagi i kody śledzące oraz przede wszystkim dostosować widok raportów. Początkowo może się to wydać dość skomplikowane, ponieważ Google Analytics 4 i Universal Analytics używają zupełnie różnych modeli pomiaru danych, jak również przetwarzania zdarzeń. Na szczęście tą część możesz powierzyć nam, nie musisz martwić się konfiguracją.
Jeśli potrzebujesz wsparcia przy wdrożeniu lub poprawnej konfiguracji nowego systemu Google Analytics 4 – daj nam znać. Przygotowaliśmy specjalną ofertę szybkiej implementacji GA4 oraz eksportu historycznych raportów z Universal Analytics, tak byś nie utracił cennych danych. Nie czekaj do 1 lipca 2023 (!).