Audyt konta Google Ads – case study
Nie masz czasu na czytanie?
Mamy dobrą wiadomosć! Ten artykuł możesz też odtworzyć w wygodnej formie podcastu, np. podczas jazdy samochodem.
Kliknij w ikonę mikrofonu >>>
Kiedy warto zrobić audyt?
Chcemy się z Wami podzielić przykładem audytu konta Google Ads dla firmy, która także do nas trafiła z polecenia osoby zadowolonej z owocnej współpracy. Audyt wykonaliśmy dla firmy z branży budowlanej, a konkretnie dla firmy, która sprzedaje i montuje tarasy kompozytowe klasy premium.
Zlecono nam zweryfikowanie działań, prowadzonych przez dotychczasową agencję X, warto zaznaczyć, że była to jedna z największych agencji SEO / SEM na rynku. Co ciekawe, nie chodziło wcale o koszty obsługi lub wydawany budżet, lecz o utrudniony kontakt z agencją. Jak się dowiedzieliśmy, nawet jeżeli klient wychodził z sugestiami optymalizacji, które mogłyby mieć większą wartość dla potencjalnych kontaktów – pomysły nie były wdrażane.
Z powodu trudności w komunikacji, mieliśmy wątpliwości czy w pełni wykorzystujemy potencjał pieniędzy zainwestowanych w reklamy.
~ Klient
Zdecydowaliśmy, że w pierwszej kolejności należy zrobić audyt prowadzonych działań na koncie Google Ads. Standardowo poprosiliśmy o dostęp do kont oraz dodatkowo do Google Analytics, by sprawdzić na ile kaloryczny jest ruch generowany przez kampanie Google, na stronie internetowej oraz czy spływają formularze kontaktowe.
Jak przebiega audyt?
Nasz audyt skonstruowany jest z serii pytań, na które szukamy odpowiedzi w ustawieniach kampanii oraz konta Ads. Bazując na naszym 13-letnim doświadczeniu, opracowaliśmy ponad 75 punktów, wymagających sprawdzenia. Są one podzielone na 5 kategorii, obejmujących wszystkie typy kampanii Google Search, Google Display oraz YouTube.
Aby uzyskać obiektywną ocenę sytuacji, odpowiadamy na mniej lub bardziej zaawansowane aspekty konfiguracji konta typu:
- Czy kampanie w sieci wyszukiwania mają odpowiednie rozszerzenia,
- Czy zastosowane są rozszerzenia lokalizacji,
- Czy śledzone są konwersje,
- Czy zastosowane są słowa wykluczające,
- Czy stosowane są dopasowania stawek oraz czy mają one sens na podstawie danych historycznych (jeżeli takowe są).
Dzięki odpowiedzi na te wszystkie pytania wyłania się klarowny obraz stanu konta. Dzięki checkliście wiemy, co na koncie zostało wdrożone poprawnie, a co wymaga zmiany lub dalszego zbadania. Jesteśmy też w stanie wyłapać rzeczy, o których dość często się zapomina, nie optymalizuje, bądź nie bierze pod uwagę – np. nowe opcje, które zostały wprowadzane w ostatnim czasie do ekosystemu reklamowego Google Ads. Jeżeli wymaga tego sytuacja, wszystkie punkty, zarówno pozytywne jak i negatywne, zostają opisane w raporcie. W zależności od wielkości konta i ilości kampanii, na kompletny i rzetelny audyt poświęcamy nawet do kilku dni.
Wnioski z audytu
W przeprowadzonym przez nas audycie dla firmy z branży budowlanej, wypłynął jeden główny problem – kampanie działały w źle skonfigurowanym automacie. Jedyną konwersją, która była mierzona na koncie były przejścia do zakładki kontakt, których owszem, było dużo, jednak te kampanie miały na celu przekierować ruch na www, a nie pozyskiwać Leady z formularzy kontaktowych.
Nadmieńmy, że na stronie internetowej klienta formularze kontaktowe były aż 3. Prosty formularz kontaktowy w zakładce kontakt, wielopoziomowy formularz kontaktowy o złożenie oferty na konkretne produkty i formularz zamówienia próbek (taki lead magnet, którym można zamówić próbki produktu w różnych kolorach (fajna sprawa!)).
Jak ustaliliśmy w trakcie audytu, na koncie włączona była ponadto opcja automatycznego stosowania rekomendacji Google. Google automatycznie zarządzał kampanią i modyfikował reklamy w dowolny sposób: dostosowując stawki, dodając grupy odbiorców oraz słowa kluczowe z szerokiego wachlarza fraz w dopasowaniu przybliżonym.
Takim przysłowiowym „trupem w szafie” dla agencji X było , że jedyne co zrobił opiekun konta, to modyfikacja wysokości budżetu, który tylko 1 czy 2 razy na przestrzeni kilku miesięcy został podniesiony. Prawdopodobnie zadziało się to, dlatego że Google zarekomendowało podniesienie budżetu z automatycznych rekomendacji. Chcemy wierzyć, że miało to miejsce dlatego, że zauważona została sezonowość wyszukiwań 🙂
Błędnie określone KPI
Miesięczny budżet audytowanego konta reklamowego przekraczał 5 tys zł. Ruch na stronie był bardzo duży, jednak formularzy kontaktowych było niewiele. Wnioskujemy, że brak briefu przełożył się na błędne ustawienia celu prowadzonych kampanii.
Agencja X dowoziła wyniki w postaci setek konwersji w skali tygodnia (wynik przekraczał nawet tysiąc konwersji, czyli przejść do zakładki kontakt w skali miesiąca), jednak stosunek ilości formularzy do ilości wejść na www był w naszej ocenie, na niskim poziomie.
Na koncie działały kampanie remarketingowe w sieci reklamowej Google, kampanie w Google search, które konwersji dowoziły najwięcej. Działały kampanie w YouTube, jednak efektywnych biznesowo konwersji było niewiele.
Żeby nie było, że się czepiamy – audyt wykazał, że część ustawień działała poprawnie. Dobrze wdrożone były częściowo rozszerzenia reklam czy niektóre opisy tekstów do kampanii oraz parę innych drobnych ustawień konta.
Dalsze rekomendacje
Jak widać na opisanym przykładzie warto, od czasu do czasu zlecić audyt swoich kont reklamowych, aby sprawdzić czy działania podejmowane przez firmę / osobę prowadzącą konto są robione zgodnie ze sztuką.
Rzetelny audyt jest potrzebny, pomaga obiektywnie ocenić efektywność kampanii reklamowych. Oczywiście nie zawsze musi wykazać tyle nieprawidłowości. Czasem robione przez nas oceny jakości konta Google Ads wychodzą nawet na poziomie 90%, a to znaczy, że freelancer lub agencja, która prowadzi dane kampanie robi to dobrze.
Efekt końcowy
Po 2 miesiącach od audytu, nasz firma przejęła obsługę konta reklamowego w Google Ads. Aktualnie działają w większości kampanie na pozyskiwanie leadów, a liczba formularzy, która jest pozyskiwana z kampanii, przekracza granice kilkudziesięciu miesięcznie, nawet w niskim sezonie, co przedstawia poniższa tabela
Liczba formularzy z Google w niskim sezonie, rok do roku:
Styczeń | Luty | Marzec | |
2021 (Agencja X) | 11 | 28 | 75 |
2022 (My) | 42 (przy budżecie niższym o ponad 1600 zł) | 47 (przy budżecie niższym o ponad 1000 zł) | 81 (przy budżecie niższym o około 1000 zł) + (wybuch wojny w Ukrainie) |
Dzięki dobrym wynikom w Google, zostaliśmy poleceni dalej do ciekawego projektu, który ma szansę na sprzedaż w całej Europie.
Kim jesteśmy?
W MCS Group realizujemy cele wyznaczone przez klientów poprzez skuteczne i dochodowe kampanie Google, Facebook, Bing oraz LinkedIn Ads. Modele rozliczeń opieramy na CPA / ROAS / ROI. Nasza agencja działa głównie na poleceniach. Rzadko kiedy trafiają do nas nowi klienci, którzy są pozyskiwani z zimnego ruchu. Wydaje mi się, że przynajmniej 80% klientów, nawet tych dużych, którzy wydają u nas po 30-50-60 tys. miesięcznie, są to klienci z polecenia.
Zainteresowany?
Jeśli reklamujesz się w Internecie i nie osiągasz zmierzonych rezultatów lub chciałbyś sprawdzić, czy w pełni wykorzystujesz potencjał swoich kont reklamowych w Google i na Facebooku – skontaktuj się z nami. Porozmawiamy i ocenimy zasadność przeprowadzenia audytu oraz jego zakres. Pamiętaj, by swoje decyzje biznesowe starać się zawsze oprzeć o konkretne i sprawdzone dane, a nie kierować się intuicją i emocjami.